Produktansvaret oplever en stigende interesse, dels fordi ansvaret er et strengt ansvar og dels fordi der er stigende opmærksomhed på muligheden for at opnå erstatning i tilfælde af defekte og farlige egenskaber ved produkter. Produktansvaret ligger som ansvarsform i grænseområdet mellem kontrakts- og deliktsansvaret.
Produktansvaret i Danmark er reguleret af to regelsæt, dels produktansvarsloven, der er reguleret af EU-retten i form af produktansvarsdirektivet fra oprindeligt 1985, og dels af det retspraksisskabte produktansvar.
Der består ikke for virksomheder en lovpligt til at forsikre virksomhedens produktansvar, som for eksempel de fleste professionelles erstatningsansvar har, men stort set alle virksomheder har forsikret sit potentielle produktansvar ved en frivillig erhvervs- og produktansvarsforsikring.
Derfor indebærer produktansvarssagerne ofte også en forsikringsretlig side, herunder i forhold til den særlige ingredients- og komponentdækning, hvor der skal foretages en sondring mellem, hvad der udgør et tab og en skade, hvilken sondring ikke helt sjældent giver anledning til særlige overvejelser i forhold til produktansvarskrav. En anden side af denne problemstilling er, at der skal foretages en sondring mellem, hvad der kan siges at udgøre et mangelsansvar, og hvad der eventuelt skal løses af produktansvarsretlige regelsæt.
En anden tilliggende og nødvendig kompetence for at kunne give en fyldestgørende rådgivning på dette område er en indgående viden om producentens eller mellemhandlerens samhandelsvilkår, salgs- og leveringsbetingelserne, idet der deri kan være muligheder for at foretage ansvarsbegrænsninger.
Ofte giver disse betingelser anledning til særskilte problemstillinger, herunder i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt betingelserne er vedtaget, hvorledes de skal fortolkes, eller spørgsmålet om, hvorvidt de kan opretholdes som gyldige.
Endvidere findes der på en række områder, afhængigt af produktet eller ydelsen, nogle standardiserede samhandelsbetingelser, for eksempel NL01, Orgalime m.fl., hvormed Bergenser Advokatfirma har indgående erfaring.
Bergenser Advokatfirma bistår virksomheder med rådgivning om risk-managemnt ved at bistå med at udfærdige individuelt tilpassede salgs- og leveringsbetingelser, samt indkøbsbetingelser. Udfærdigelse af salgs- og leveringsbetingelser kræver et indgående kendskab til virksomhedens produkter og tjenesteydelser, samt til det samspil der skal være i forhold til virksomhedens forsikringsmæssige forhold, hvilket alt sammen er en væsentlig del af virksomhedens risk-management-system.
Produktansvaret er en særlig og specialiseret erstatnings- og forsikringsretlig disciplin, og advokaterne hos Bergenser Advokatfirma har ført en lang række sager vedrørende produktansvar ved domstolene, ligesom vi har ført en række egentlige sagskomplekser, hvori der mod en enkelt producent eller mellemhandler har været fremsat op til flere hundrede erstatningskrav, herunder i forhold til sager, der føres efter retsplejelovens regler om gruppesøgsmål.
Bergenser Advokatfirma har endvidere erfaring med de særlige forhold omkring egentlige og uegentlige producenter, afgræsningen af, hvad der opfattes som et produkt, spørgsmål om adgangen til at rejse et direkte krav/springende regres og andre særlige problemstillinger i forhold til kontrakts- og produktansvarsretten.
Bergenser Advokatfirma har endvidere en mangeårig og omfattende erfaring med det tillægsforsikringsproduct, som består i at virksomheder kan få erstattet visse af de omkostninger de har til at hjemkalde defekte eller mangelfulde produkter, de såkaldte recall-forsikringer eller contaminated products-forsikringer, der findes med forskellige udformninger. Bergenser Advokatfirma har erfaring med de for virksomheden særlige følsomme situationer, og erfaring med den ofte vanskelige opgørelse af erstatningskravet, der knytter sig til skadesbegivenheden.